Foreningens historie | A/B Høje Hasseris Andelsboligfor.

A/B Høje Hasseris Andelsboligfor.

FORENINGENS HISTORIE

Foreningen er stiftet i 2003 i forbindelse med overtagelse af 5 nyopførte ejendomme, der stod færdig i 2004.

Bebyggelsen er opført på et område, der kaldes Sorthøj og som er et stort højdedrag. Egentlig hedder området Bejsebakken.

I Bind 1 af Aalborgs Historie står der:
” Bejsebakken kaldes det store højdedrag, på hvis top Sdr. Kirkegård ligger. Vort interesseområde er det hidtil ubebyggede område, der afgrænses af Sdr. Kirkegård, Nordtoft, Hasserisvej og Skelagervej. Efter pløjning kunne man, ved tålmodig vandring frem og tilbage, finde lerkarskår, fragmenter af klæberstenskar, glasperler og større og mindre fragmenter af bronzesmykker”.
I slutningen af 1950’erne foretoges der udgravninger på stedet, som afslørede, at der på det flade plateau på toppen havde ligget en større landsby fra yngre germansk jernalder med langhuse, grubehuse, ildsteder, brønde, gruber og kulturlag. Imidlertid var der ikke råd til at undersøge området fuldstændigt, og udgravningerne blev derfor dækket til igen.

.f.m. Aalborg kommunes planer for en udbygning af området, kom der imidlertid igen fokus på områdets arkæologiske værdier. I slutningen af 1990’erne blev der igen gravet på området på toppen.
Der blev gjort mange interessante fund, men mærkeligt nok blev der ikke fundet nogen grave. Så hvis man havde forventet et nyt Lindholm Høje, blev man måske en smule skuffet.
Tilbage står så spørgsmålet:
Hvor findes gravene ?
Måske under den for længst bebyggede del af Bejsebakken ?

Læs mere om Sorthøjs historie >

Foreningen har 29 andelshavere.

Foreningen er medlem af Høje Hasseris Grundejerforening, der består af

• Høje Hasseris Andelsboligforening
  • A/B Høje Hasseris II
  • Ejerforeningen Høje Hasseris

Høje Hasseris Andelsboligforening består af bebyggelserne:

• Søndertoft 1, 3, 6, 7, og 9.

A/B Høje Hasseris II består af bebyggelserne:

• Søndertoft 2 og 4

Ejerforeningen Høje Hasseris består af bebyggelsen:

• Søndertoft 5